Tekniset tiedot ja ominaisuudet
Laiturin tekniset tiedot ja ominaisuudet
-Laiturin puuosat ovat kestopuuta. Runko 123 x 48mm. Kansilaudat 95 x 28mm
-Rst ruuvit sekä nivelet
-Laaka Laiturissa on merialumiinikuorinen laattaponttoni. Ponttonit kasataan niittaamalla
-Ytimenä toimii vettymätön ja kevyt XPS-eriste. Laiturielementti painaakin vain 25 kg/m2 (puun kosteudesta riippuen)
-Syväys on ilman kuormaa noin 2-3cm. Soveltuu erinomaisesti myös mataliin rantoihin
-Laituriin saa lisävarusteena reunakorokkeen, joka muuttaa laiturin monipuoliseksi uima- ja venelaiturin "two in one" yhdistelmäksi
-Laiturilla on Patentti- ja rekisterihallituksen myöntämä hyödyllisyysmalli
-Laiturin takuu on 2 vuotta. Takuu ei koske luonnonvoimien kuten myrskyn tai jäiden liikkumisesta aiheutuneita vaurioita. Takuu ei myöskään koske hankautumia esim. kiviä vasten
Siirry tuotteisiin täältä


Lue myös alta, kuinka paljon vakaampi Laaka Laiturin ponttoni ratkaisu on verrattuna perinteisiin ponttoneihin
Laiturin vakauden vertailua
Valmistajasta riippumatta kelluvan laiturin vakauden määrittävät siihen asennetut ponttonit. Yleensä putkiponttoneilla varusteltujen laitureiden uskotaan olevan vakaimpia. Emme voi olla samaa mieltä. Alla on vertailtu yleisesti käytössä olevia putki- ja laatikkoponttoniratkaisuja käyttämäämme laattaponttoniin.
Vakausero on nivelkohdasta sekä laatan maltillisista kuormitusarvoista uppoumaan nähden laattaponttonin hyväksi vähintään 150% eli n.2.5 kertainen. Ero on todella merkittävä. Kahden asteen kaltevuus saavutetaan laskelman mukaisella laattaponttonilla n.270 kg reunakuormalla. Laskelman mukaisten putki- ja laatikkoponttoneilla varustettujen laitureiden kahden asteen kaltevuus tulee n.110 kg kuormalla. Laitureissamme on turvallisuutta lisäävä ominaisuus. Laiturimme ei menetä vakauttaan eli kaadu, mikäli reuna painuu veden alle, vaan se "varoittaa" (vesi nousee reunan päälle) liian suuresta reunakuormasta. Myös laskelman putki- ja laatikkoponttonilaitureiden reunan kantavuus heikkenee hieman, kun siirrytään laiturin lyhyelle sivulle. Laiturimme kaikki reunat kantavat hyvin.
Pienen syväyksen vuoksi laiturin saa uittamalla aivan rantaviivan tuntumaan, joka helpottaa laiturin maihin vetämistä talveksi, mikäli on vaara, että jäät pääsevät liikkumaan.
Laiturilla voidaan ylittää soinen tai kaislikkoinen rantakaistale ilman paalutuksia, jolloin veden noustessa ja laskiessa laiturin kulkusilta jatkoineen on aina oikealla korkeudella, vaikka laituri jäisi osittain kuiville. Alla olevasta kaaviosta näkee kuinka laatta kallistuu kuormitettaessa vähemmän, eikä kaadu vaikka reunan kantavuus ylitetään.

Laskennallinen vertailu
Vertailussa on mukana kolme erilaista ponttonityyppiä: suorakulmainen särmiö, kantava laatta ja putkiponttoni. Ponttonien mitat ovat valittu niin, että niiden yhteistilavuus (maksimikantavuus) on sama.
Laskelmassa laiturille on asetettu kallistuskulma ja tämän jälkeen laskettu voima, joka saa aikaan kyseisen kallistuman. Mallia on yksinkertaistettu kahdella tavalla; momenttilaskujen (mittapiirustus: F1*L1=F2*L2) nivelkohta on kaikilla laitureilla sama sekä laiturin oman painopisteen siirtymää ei ole huomioitu.
Tämä vaikuttaa vertailuun siten, että laattamallinen ponttonilaituri saa hieman liian pienet kuormitettavuusarvot. Laskelma osoittaa, että laattamallisella ponttonilla on selkeästi suurempi alkukantavuus kuin muilla malleilla. Lisäksi voidaan havaita, että kotelo- ja putkimallinen ponttonilaituri menettää vakautensa kokonaan, kun kuormitetun puolen ponttoni on, suurilla kallistuskulmilla, kokonaan veden alla.
Lähtöarvot
Laitureiden koko: 2,5m x 4,0m
Maksimikantavuus: 1000kg
Laiturikannen omapaino: 20kg/m2 eli 200kg
(kotelo-, putki- ja laattaponttonien omapainoa ei ole huomioitu laskelmissa erikseen)

